Tuesday, February 10, 2015

Serba sedikit ilmu Umrah

Assalamualaikum w.b.t

Tinggal seminggu lg sblm aku berangkat ke rumah Allah untuk menunaikan Umrah.
Hasil dr menuntut ilmu dlm berkursus..baru aku tau hukum menunaikan Umrah.Umrah itu wajib dilakukan seumur hidup sekali.Jika diulangi menjadi sunat dan memperolehi pahala yang banyak.Apalagi jika ditunaikan dalam bulan puasa. Sebuah hadith menerangkan kenyataan itu bermaksud:

'Umrah dalam bulan Ramadhan menyamai pahala ibadah haji'

Dan sabda Rasulullah s.a.w:

'Haji dan Umrah itu kedua-duanya fardhu,tidak mengapa mengerjakan yang mana dahulu'

Mengikut anggaran tahun utk aku menunaikan haji ketika umur aku 70+...ntah ada nyawa ke tidak aku waktu tu...hendak menunaikan haji terpaksa tunggu giliran, dgn menunaikan umrah tidak perlu menunggu giliran kerana umrah boleh dirancang dan dilakukan pada bila2 masa sahaja.

Syarat wajib umrah:
1.Islam
2.Berakal
3.Baligh
4.Merdeka
5.Berkuasa sampai ke Mekah sama ada dengan sendiri atau dengan pertolongan orang lain

Bab no.5 tu....pakai duit sendiri jika mampu....jika x mampu,kalau org nk berlanje pun bole..jnji kite bkn pergi menunaikan umrah smpai menjual harta atau berhutang...

Ok..serba sedikit ilmu yang aku cuba nak smpaikn...makin dekat nk pergi...makin berdebar2...huhuhu

ni la buku yg aku gunakan utk dijadikan panduan..yg belah kiri,andalusia yg bagi secara percuma sbb aku pergi dgn andalusia travel & tours...manakala yang belah kanan,mama beli di andalusia dgn harga RM16...mmg bgus n lengkap buku2 yang di susun oleh Dato' Ustaz Hj Md.Daud Che Ngah

Adiosssss...amigosssss


mS.iNgEniEuR

No comments:

Post a Comment